In de afgelopen jaren hebben er een hoop vragen bij ons de revue gepasseerd. De meest voorkomende vragen met uiteraard de antwoorden hebben wij hier gebundeld op deze pagina. Staat het antwoord op jouw vraag er nou niet tussen? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen.
Onze core business is het elke dag bij elkaar brengen van de juiste match op de arbeidsmarkt. Dat doen wij op basis van werving en selectie, uitzenden, detacheren, en outplacement.
Het is uiterst belangrijk dat u goed op uw plek zit bij je werkgever. Uw werk is natuurlijk de plek waar u het grootste gedeelte van de tijd doorbrengt. Maar wat nou als u het niet meer naar uw zin heeft? Hoe kan Solide Intermediair daarbij helpen?
Door onze jarenlange ervaring als intermediair hebben wij kennis van nagenoeg elke branche en een enorm klantenbestand opgebouwd, waardoor wij breed inzetbaar zijn en iedereen kunnen helpen naar de perfecte droombaan. Solide Intermediair is de plek waar vraag en aanbod bij elkaar komen als het gaat om diverse banen.
Allereerst gaat u om tafel met een van onze ervaren adviseurs om in kaart te brengen wat u nou precies wilt en wat uw wensen en eisen zijn. Ook bespreken wij uitgebreid uw opgedane werkervaring, opleidingen, persoonlijke interesses en vragen wij minimaal 2 referenten op. Aan de hand van deze informatie gaat de adviseur aan de slag met de opmaak van een persoonlijk profiel en de zoektocht naar de juiste baan!
Doordat Solide Intermediair dagelijks op de hoogte is wat er speelt op de arbeidsmarkt zijn wij als uitzendbureau optimaal instaat in te spelen op jouw behoeftes als werkzoekende. Door onze jarenlange ervaring als intermediair op zowel de regionale- en landelijke arbeidsmarkt kunnen wij optimaal jouw belangen behartigen bij het vinden van een nieuwe uitdaging. Ook zijn wij er voor jou als je nu nog een baan hebt, maar toe bent aan een nieuwe uitdaging.
Daarnaast vergroot het enorm jouw kansen op de arbeidsmarkt zodra je jezelf bij ons inschrijft, omdat wij in de loop der jaren een enorm netwerk hebben opgebouwd in vele sectoren. Je kunt hier ondere andere denken aan de secotren:
Staat uw gewenste sector er momenteel niet tussen? Schroom niet om uzelf in te schrijven via onze site. Ook kunt u altijd even bellen of mailen met een van onze adviseurs om uw wensen en eisen bespreekbaar te maken.
Hier kunnen wij kort en krachtig over zijn: NEE! Wij zijn namelijk verplicht conform cao/ inlenersbeloning het zelfde salaris te bieden als werknemers die in vaste dienst werkzaam zijn bij onze opdrachtgever. Gelijk werk = gelijk loon! Wel zo eerlijk.
Op de website van Solide Intermediair is het mogelijk via een persoonlijk account ons ten alle tijden op de hoogte houden van uw actuele status. Via deze link kunt u inloggen. Heeft u nog geen account? Meld u dan nu gratis aan om snel te kunnen solliciteren!
Bij een sollicitatiegesprek is het natuurlijk uiterst belangrijk dat u een goeie eerste indruk achterlaat bij de klant. Een goede voorbereiding daarvoor is het halve werk. Hier zijn een aantal tips!
1. Ga voorbereid op reis en kom op tijd!
Check vooraf waar het sollicitatiegesprek plaatsvindt en plan uw route. Denk ook aan alle randzaken: Zit er openbaar vervoer in de buurt, Waar kan ik mijn auto parkeren, hoe ver is het lopen etc. Vertrek daarbij op tijd! Als u 10 minuten te vroeg aanwezig bent, dan bent u op tijd.
2. Zoek informatie op over het bedrijf
Tijdens het sollicitatiegesprek is het van belang dat u weet waar je over praat. Daarom is het erg belangrijk dat u u vooraf goed inleest over het bedrijf. Zorg er voor dat u op de hoogte bent van de diensten van het bedrijf en wat de visie en de strategie is. Zo kunt u gericht vragen stellen en laat u zien dat u interesse toont in het bedrijf. Maak gebruik van de opgezochte informatie op de website en begin bij voorkeur niet over informatie uit de vacature.
3. Dress for succes
Zoals al eerder werd aangegeven is een goeie eerste indruk uiterst belangrijk. Dit begint al bij uw representatie. Kies voor een outfit die past bij uzelf, maar ook bij het bedrijf. Dit zijn een aantal basisregels:
4. Let goed op je lichaamstaal
Tijdens een sollicitatiegesprek is het goed om uw enthousiasme en interesse ook over te laten komen in de houding die u aanneemt. Neem dus een actieve houding aan en maak gebruik van non verbale communicatie. Ga vooral niet onderuit gezakt op de stoel zitten met een ongeïnteresseerde houding.
Wij besteden veel aandacht aan goed werkgeverschap. Dankzij onze SNA en NBBU certificering, ben jij er zeker van dat alles tot in de puntjes goed geregeld wordt.
We zijn een klein en hecht team, ruimte genoeg dus voor persoonlijk contact, een vlotte interne communicatie en een informele en gezellige sfeer. Je bent zeker van een goede begeleiding tijdens het sollicitatieproces door onze ervaren adviseurs.
Voor 95% van onze professionals is het mogelijk om na de detacheringsperiode in vaste dienst te treden bij onze opdrachtgever.
Proficiat met uw nieuwe functie via Solide Intermediair. Om u correct in te schrijven voor het juiste pensioenplan, verzoeken wij u vriendelijk uw pensioenverleden bij STIPP te delen. Dit kunt u eenvoudig doen hier een link met het stappenplan: https://www.stippensioen.nl/media/2136/stappenplan-bekijken-pensioenverleden.png.
Uiteraard bouwt u bij ons 8,33% vakantiegeld op over het feitelijk loon (gewerkte uren, vakantiedagen en feestdagen), zodra u voor ons en onze opdrachtgever(s) werkzaam bent. Conform NBBU cao voor de uitzendkrachten keren wij het vakantiegeld uit in de laatste week van de maand mei.
Loonheffingskorting is een korting op de loonheffing (belasting op arbeid) welke u bij uw werkgever toe kunt laten passen zodra u in loondienst werkt. Zodra u er voor kiest om de loonheffingskorting toe te laten passen, dan houd dit in dat u netto meer salaris uitbetaald krijgt. Bent u student? Vraag ons dan de studenten- en scholierenregeling toe te passen.
Bent u in loondienst bij meerdere werkgevers? Bekijk dan goed bij welke werkgever u de loonheffingskorting laat toe passen, dit kan immers bij 1 werkgever. Ons advies is om dan de loonheffingskorting toe te laten passen bij de werkgever waarbij u het meeste verdient. Want hoe hoger het loon, hoe hoger de korting op de loonheffingen! Bent u al werkzaam voor ons? En wilt u de keuze voor de loonheffingen wijzigen? Download dan de verklaring van onze site, vul deze volledig en ondertekend in en stuur deze naar verloning@solideintermediair.nl
In de declaratie waarin u vakantie dagen uit betaald wilt krijgen, ziet u achter de regel (component) betaalde vakantie dagen in uren een grijze ? Klik op het grijze vraagteken en uw huidige actuele saldo verschijnt.
Zo kunt u eenvoudig zien wat u maximaal kunt aanvragen.
Elke week verwerken wij op meerdere dagen de declaraties welke geaccordeerd zijn in jouw Solide Helloflex omgeving. Hoe eerder de uren goedgekeurd zijn in Solide Helloflex, des te eerder je jouw salaris zult ontvangen. Uiterlijk op vrijdag ontvang je het salaris op jouw rekening. Ook ontvang je op uiterlijk vrijdag jouw loonstrook welke te vinden is in jouw Solide Helloflex omgeving onder het kopje Loonstroken.
Let op! Het kan zijn dat je de loonstrook eerder ontvangt dan het salaris. Wij zijn natuurlijk afhankelijk van de verwerking van de banken. Onderop jouw loonstrook tref je de betaaltdata aan.
6 weken na uitdiensttreding wordt de loonafrekening toegestuurd en alle reserveringen aan u uitgekeerd.
Mocht u door Solide Intermediair gedetacheerd of uitgezonden worden en u zit in een uitkeringssituatie, dan dient u dit door te geven aan jouw uitkerende instantie. Zodra u uw loonstroken ontvangt kunt u deze delen met uw uitkerende instantie, zodat zij in de gelegenheid zijn om dit eventueel te verrekenen met uw uitkering. Deel dit op tijd en kom niet voor verrassingen te staan.
Uiteraard! Conform de NBBU CAO voor uitzendkrachten neemt u automatisch deel aan de basis regeling van het StiPP Pensioenfonds direct wanneer je in dienst treed, mits je 18 jaar of ouder bent. Na 52 weken nog steeds werkzaam via ons? Dan gaat u deelnemen aan de plus regeling. Wilt u meer weten omtrent de Stipp Pensioen regeling verwijzen wij u graag door de website van het StiPP pensioen. U kunt hier tevens inloggen met uw DigiD en uw pensioenoverzicht inzien.
In de volgende gevallen wordt er bijzonder verlof verleend op de geldende werkdag die valt binnen een periode van zeven aansluitende kalenderdagen waarbinnen de gebeurtenis plaatsvindt:
1 dag in verband met:
2 dagen in verband met:
4 dagen in verband met:
Onder kort verzuim wordt verstaan: verzuim gedurende redelijke tijdsduur wegens zeer bijzondere persoonlijke omstandigheden zoals calamiteiten of een noodzakelijk bezoek aan een arts. U bouwt dit automatisch op wanneer u werkzaam bent voor ons. Voor u kortverzuim declareert, controleert u eerst uw opgebouwde saldo (Klik op het grijze ? achter het component in uw declaratie om uw huidige saldo in te zien). Dit om onnodige vertraging in de verwerking van uw salaris te voorkomen.
Uiteraard! Feestdagen worden bij ons collectief gereserveerd.
U krijgt deze dag door betaalt als blijkt dat u normaliter ook op die dag had moeten werken, maar de opdrachtgever i.v.m. een nationale feestdag gesloten is.
Fase 1/2
Fase 1/2 duurt in totaal 52 gewerkte weken. Ook gaat u direct deelnemen aan het basispensioen via de StiPP pensioensregeling. Heeft u eerder deel genomen aan het STIPP pensioen? Dan zullen wij deze voort zetten conform de regeling van het STIPP pensioen. Meer informatie is hier te vinden https://www.stippensioen.nl/
Fase 3
In fase 3 kom je in aanmerking voor een uitzendovereenkomst voor bepaalde tijd. Deze fase duurt maximaal 3 jaar, waarin 6 contracten voor bepaalde tijd kunnen worden gesloten. Er is sprake van een loondoorbetalingsplicht gedurende de looptijd van de uitzendovereenkomst in Fase 3.
Fase 4
Je krijgt in fase 4 een uitzendovereenkomst voor onbepaalde tijd. Bovendien heb je recht op loondoorbetaling bij feestdagen en bij het wegvallen van werk.
In uitzendovereenkomsten ziet u vaak het woord ‘uitzendbeding’ voorbij komen, maar wat is dat nou precies?
Een uitzendbeding is een bepaling in de uitzendovereenkomst die ervoor zorgt dat deze overeenkomst tussen uitzendkracht en uitzendbureau eindigt als de opdrachtgever de terbeschikkingstelling beëindigt. Terbeschikkingstelling betekent de periode van tewerkstelling van de uitzendkracht bij de opdrachtgever. Het uitzendbeding kan alleen worden opgenomen in fase 1-2.
Ook kunnen er uitzendovereenkomsten worden afgesloten zonder uitzendbeding. Echter spreken we dan over een uitzendovereenkomst voor bepaalde tijd, ook wel detacheringsovereenkomst genoemd.
Voor de omgang met de persoonsgegevens is Solide Intermediair zich verplicht te houden aan de bepalingen die zijn vastgelegd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Wij werken dan ook uitsluitend met programma’s welke datalekken niet mogelijk maakt binnen onze organisatie.
Er wordt automatisch gevraagd om uw toestemming bij aanmelding via onze website. Geeft u ons toestemming om uw gegevens te bewaren? Dan zullen deze 12 maanden in onze database worden bewaard. Zo kunnen wij u blijven bemiddelen op onze vacatures bij de leukste werkgevers!
Werkloos of arbeidsongeschikt zijn is al vervelend genoeg. U heeft allerlei verplichtingen en zaken om uit te zoeken. U wilt dan natuurlijk niet ook nog zorgen hebben over geld. Gelukkig is er de WW of loongerelateerde WGA als financieel vangnet. Maar wat gebeurt er daarna? Na afloop van deze uitkeringen kunt u recht hebben op een aanvulling vanuit Stichting PAWW, kortweg SPAWW.
Per 1 augustus 2022 is er een exta uitkerings mogelijkheid in het leven geroepen welke de versobering van de WW en WGA repareert. De compensatie zal echter over het loon in geld exclusief de compensatie en hierdoor kan de werknemersbijdrage iets hoger zijn dan de compensatie door de werkgever. In de praktijk zal het in de meeste gevallen om niet merkbare verschillen gaan, echter bij hogere lonen kan er dus wel een afwijking in centen ontstaan.
De regeling is in het leven geroepen om een eerdere versobering op de WW en loongerelateerde WGA te compenseren. Vroeger kregen werklozen en gedeeltelijk arbeidsongeschikten langer een uitkering dan nu.
In 2016 werd de duur van de WW en de loongerelateerde WGA verkort van 38 maanden naar maximaal 2 jaar. De vakbonden en werkgevers spraken toen af dat de gemiste maanden privaat gerepareerd konden worden in de Private Aanvulling WW en WGA, kortweg PAWW. Hiermee wordt uw recht op een uitkering na betaalde arbeid weer verlengd tot het oude niveau. Niet alleen de oudere, maar ook de jongere werknemers profiteren van de reparatie.
Wilt u meer informatie omtrent de PAWW regelingen? Bekijk dan hier de site van Stichting PAWW
Bij ziekte informeert u telefonisch onverwijld, doch in ieder geval vóór 09.30 uur, inlener alsmede het hoofdkantoor van Solide Intermediair op 036-8413791
Onze core business is het elke dag bij elkaar brengen van de juiste mensen op de arbeidsmarkt. Dat doen wij op basis van werving en selectie, uitzenden, detacheren, en outplacement.
Werving en Selectie
Het zegt het al een beetje: U zet een vacature bij ons uit, wij werven kandidaten, voeren de selectiegesprekken, zetten de juiste marketing strategie in, nemen assenstments af (indien gewenst), verifiëren referenties etc. Uiteraard worden alleen de best passende en geselecteerde kandidaten bij u onder de aandacht gebracht. Kortom wij nemen het gehele werving en selectie proces voor u uit handen en brengen, zodat u zich volledig kunt focussen op uw core business.
Bij een geslaagde werving en selectie is de uitkomst dat u de kandidaat zelf in dienst neemt. Hiervoor betaalt u een afgesproken fee. In (bijna) alle gevallen is dit een percentage van het bruto jaarsalaris van de werknemers plus 8% vakantiegeld en eventueel 13e maand.
Uitzenden
Bij een uitzendconstructie wordt eveneens het hele werving- en selectietraject door ons gedaan. Wij plaatsen de vacature op zo’n 55 jobboards, zetten de juiste marketingstragie in, voeren de selectiegesprekken, nemen assenstments af (indien gewenst) en verifiëren referenties. Allemaal op ‘no cure no pay’-basis. Wij dragen de geselecteerde kandidaten voor, waarna u zelf kiest welke u van de door ons geselecteerde kandidaten op gesprek uitnodigt. U loopt weinig risico en geniet volop flexibiliteit, zelfs bij ziekte of terugloop in werk. Alle arbeidsrechtelijke risico’s liggen bij ons. Kortom u betaalt alleen het overeengekomen tarief voor de daadwerkelijk gewerkte uren.
Bent u tevreden met de flexkracht? En wilt u deze na de vrije overname periode zelf in dienst nemen? Dan is dit uiteraard mogelijk, ook als de vrije overname periode nog niet bereikt is dan zullen wij een overname vergoeding met u overeenkomen. Indien u niet tevreden bent met de flexkracht, kunt u binnen een week afscheid nemen van elkaar.
Outplacement
Bij outplacement ondersteunen en adviseren wij uw huidige werknemer naar het vinden van een nieuwe baan. Dit kan bijvoorbeeld zijn, omdat er een conflict is tussen werkgever en werknemer, er een reorganisatie plaatsvindt binnen het bedrijf, of omdat financiële zaken spelen, waardoor de medewerker niet werkzaam kan blijven op de huidige werkplek.
Een outplacement heeft voordelen voor zowel werknemer als werkgever. De werknemer krijgt passend advies en vindt (meestal) sneller een baan. De werkgever voldoet aan de wettelijk vastgestelde verantwoordelijkheid van goed werkgeverschap. Bij outplacement is er sprake van een vastgesteld budget vanuit uw bedrijf.
Het is soms best een grote drempel voor bedrijven om een samenwerking aan te gaan met een uitzendbureau. Daarom zetten wij de positieve punten even voor u op een rij!
Flexibiliteit
Een van de belangrijkste punten bij het inhuren van uitzendkrachten is de flexibiliteit. Een uitzendkracht werkt via ons op basis van uitzendcontracten met uitzendbeding, wat betekend dat u geen verplichting heeft om de kracht aan het werk te houden, wanneer er bijvoorbeeld geen werk meer beschikbaar is. Indien u niet tevreden bent met het functioneren van de uitzendkracht, kunt u erg eenvoudig de inhuur beëindigen.
Passend personeel
Aan de hand van een kennismakingsgesprek op locatie stellen wij een vacatureprofiel op en gaan wij aan de slag met de werving en selectie van personeel die voldoen aan de door u gestelde wensen en eisen. Dit betekent dat u hier zelf geen tijd en geld aan hoeft te besteden en u zich volledig kunt focussen op uw core business. Wij werken namelijk op basis van no cure, no pay.
Salarisadministratie
Wanneer u personeel inhuurt via Solide Intermediair, heeft u zelf geen omkijken naar de salarisadministratie van de uitzendkrachten. De werknemer boekt digitaal wekelijks zijn/haar uren in en het enige wat u hoeft te doen is het goedkeuren van deze uren. De door u goedgekeurde uren zullen worden verwerkt door de salarisadministratie bij ons op kantoor en op basis daarvan ontvangt u een factuur.
Persoonlijke aanpak
Solide Intermediair bestaat uit een klein, hecht team. Wij staan voor persoonlijk contact, korte communicatielijnen en een informele en gezellige sfeer waarbij professionaliteit, kwaliteit en service onze pijlers zijn. Je hebt altijd contact met een van onze ervaren adviseurs en beslissingen gaan niet over tig schijven, maar worden regelmatig ter plekke genomen.
Certificeringen
Tevens zijn wij SNA gecertificeerd, aangesloten bij de NBBU en voldoen wij aan alle relevante wet- en regelgeving.
Voor het SNA-keurmerk worden wij tweemaal per jaar o.a. gecontroleerd op de afdracht van verschuldigde loonheffingen, omzetbelasting, betaling van het wettelijk minimumloon en de minimum vakantiebijslag, identiteitscontrole en het voorkomen van risico’s op aansprakelijkstelling en boetes.
De NBBU is de brancheorganisatie voor uitzendbureaus, payroll-bedrijven, zzp-bemiddelaars en andere intermediairs op de (flexibele) arbeidsmarkt. Er zijn ruim 1.200 professionele intermediairs bij aangesloten. NBBU-leden moeten betrouwbare, professioneel opererende ondernemingen zijn, die de wet- en regelgeving in acht nemen. Bezit van het SNA-keurmerk is een voorwaarde om lid te mogen worden. Meer informatie over onze ceritificeringen en wat deze inhouden? Bekijk snel onze WKA en certificeringen pagina.
De kosten kunnen per uitzendkracht variëren. Wanneer een uitzendkracht hoog is gekwalificeerd, zal het uurloon ook hoger uitvallen en dus ook het tarief. Ook hebben wij als intermediair rekening te houden met de inlenersbeloning / CAO van onze klanten. Immers: Gelijk werk, gelijk loon. Wel zo eerlijk!
Het uurtarief van een uitzendkracht is als volgt opgebouwd:
Wij werken op basis van no cure, no pay. U betaald dus alleen voor de daadwerkelijk gewerkte uren.
Wilt u meer informatie hebben of een offerte ontvangen voor personeel in uw branche? Neem dan contact op met een van onze adviseurs!
Welke flexibiliteit heb ik als inlener?
Een van de belangrijkste punten bij het inhuren van uitzendkrachten is de flexibiliteit. Een uitzendkracht werkt via ons op basis van uitzendcontracten met uitzendbeding, wat betekend dat u geen verplichting heeft om de kracht aan het werk te houden of dient te betalen voor leegloop uren wanneer er bijvoorbeeld geen werk beschikbaar is. Indien u niet tevreden bent met het functioneren van de uitzendkracht, kunt u zeer snel de inhuur beëndigen.
Zowel klanten als medewerkers zijn zeer tevreden over onze dienstverlening. Lees via deze link hun ervaringen.
Uiteraard. Werkgevers willen toch het zekere voor het onzekere nemen en daarom kiezen zij vaak voor de zzp-uitzend-constructie. Op deze manier hebben wij al veel inleners en ZZP-ers kunnen helpen.
Met de wet DBA zijn zowel zzp’er, opdrachtgever als intermediair verantwoordelijk voor de arbeidsrelatie die wordt aangegaan. Ook heeft de wet DBA als doelstelling om schijnzelfstandigheid tegen te gaan.
Zo moeten zzp’ers hun werk vrij kunnen indelen en herkenbaar hun eigen bedrijf vertegenwoordigen, ze mogen alleen gebruikmaken van hun eigen gereedschappen, vervoermiddelen, benodigd materieel/materiaal, apparatuur en persoonlijke beschermingsmiddelen en mogen eventueel een plaatsvervanger inschakelen om het werk te verrichten.
De samenwerking tussen opdrachtgever en zzp’er wordt geregeld door middel van (model)overeenkomsten. Wordt niet aan de voorwaarden voldaan, dan kunnen beide partijen grote boetes en naheffingen tegemoetzien. Meer weten over de wet DBA. Lees hier meer over op onze ZZP pagina
De terbeschikkingstelling bij de inlener kan zowel voor bepaalde tijd als voor onbepaalde tijd worden aangegaan. De duur van de terbeschikkingstelling wordt, net als andere specifieke voorwaarden van de terbeschikkingstelling, opgenomen in de inleenovereenkomst of de bevestiging van de terbeschikkingstelling.
De inlener dient te zorgen voor een veilige werkplek en arbeidsomstandigheden en dient ervoor te zorgen dat de bij hem werkzame personen (waaronder ook terbeschikkinggestelde arbeidskrachten) beschikken over de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen, veilige werkkleding en deugdelijk gereedschap. U dient de arbeidskracht voor aanvang van de werkzaamheden goed te informeren over de veiligheidsrisico’s en maatregelen om deze te beperken.
De inelnersbeloning heeft als doel om de uitzenkrachten dezelfde arbeidsvoorwaarden ontvangn als uw overige personeelsleden die dezelfde werkzaaheden uitvoeren binnen uw bedrijf. Gelijk werk, gelijk loon wel zo eerlijk!
De inlenersbeloning bestaat uit de volgende elementen:
Zodra er ook maar iets wijzigt in de arbeidsvoorwaarden / inlenersbeloing dient u dit zo snel mogelijk aan ons te laten weten. Immers zijn wij samen verplicht de uitzendkrachten dezelfde arbeidsvoorwaarden te geven dan uw eigen personeel.
U bent als inlener verplicht om een wijziging in de oproep minstens vier dagen van tevoren door te geven aan de uitzenkdracht en ons. Wanneer u dit niet tijdig doet, bent u ons het inlenerstarief verschuldigd over het aantal uren van de oorspronkelijke oproep. Wij zijn immers ook verplicht om deze uren aan de uitzendkracht uit te betalen.
Einde van de uitzendovereenkomst met uitzendbeding
1. De uitzendovereenkomst met uitzendbeding eindigt:
a. van rechtswege doordat de opdrachtgever om welke reden dan ook de
uitzendkracht niet langer wil of kan inlenen, of,
b. doordat de uitzendkracht om welke reden dan ook, daaronder begrepen
arbeidsongeschiktheid, de bedongen arbeid niet langer wil of kan verrichten.
In geval van arbeidsongeschiktheid van de uitzendkracht wordt de uitzendovereenkomst met uitzendbeding direct na de ziekmelding geacht
met onmiddellijke ingang van rechtswege te zijn beëindigd op verzoek van de opdrachtgever.
2. Als de terbeschikkingstelling meer dan 26 gewerkte weken heeft geduurd, is
de uitzendonderneming bij beëindiging van de uitzendovereenkomst verplicht
om dit te melden bij de uitzendkracht ten minste tien kalenderdagen voor de beëindiging van rechtswege. Dit geldt niet in geval van arbeidsongeschiktheid
van de uitzendkracht. Als de uitzendonderneming zich niet of niet geheel aan deze kennisgevingstermijn houdt, moet zij een vergoeding aan de uitzendkracht betalen die gelijk is aan het feitelijk loon dat de uitzendkracht zou hebben verdiend in de periode van de niet in achtgenomen kennisgevingstermijn. Tenzij de uitzendonderneming de uitzendkracht in die periode passende arbeid aanbiedt, zoals omschreven in artikel 23.
3. De uitzendkracht moet zijn verzoek om de uitzendovereenkomst te beëindigen uiterlijk één werkdag van tevoren melden bij de uitzendonderneming.
In uitzendovereenkomsten ziet u vaak het woord ‘uitzendbeding’ voorbij komen, maar wat is dat nou precies?
Een uitzendovereenkomst met uitzendbeding (fase 1/2) wordt aangegaan voor de duur van de terbeschikkingstelling. Deze eindigt van rechtswege op verzoek van de inlener. Hierbij hoeft er geen reden te zijn van ontslag. In geval van ongeval of ziekte zal de uitzendovereenkomst ook van rechtswege worden beëindigt.
Een uitzendovereenkomst zonder uitzendbeding (fase 1/2) via Solide Intermediair wordt aangegaan voor de duur van een bepaalde periode (minimaal 4 weken). Wanneer de flexkracht zonder tegenspraak arbeid blijft verrichten na het einde van de uitzendovereenkomst, wordt de overeenkomst onder dezelfde voorwaarden voor een zelfde periode verlengt. Bij een uitzendovereenkomst zonder uitzendbeding is er sprake van een vastgestelde contractsduur en een einddatum. Ook wel detachering genoemd.
Voor de omgang met de persoonsgegevens is Solide Intermediair verplicht zich te houden aan de bepalingen die zijn vastgelegd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Wij werken dan ook met programma’s die datalekken vrijwel niet mogelijk maakt binnen onze organisatie. Heeft u meer vragen over de AVG wetgeving en hoe wij deze toepassen op persoonsgegevens? Neem dan contact op met een van onze adviseurs!
Er zijn 3 soorten oproepcontracten: een oproepcontract met voorovereenkomst, een nulurencontract en een min-maxcontract. Dit contract heeft de volgende kenmerken:
Oproeptermijn
Per 1 januari 2020 is de oproeptermijn minimaal 4 dagen van te voren. Doet u dit later? Dan is de flexkracht niet verplicht om te komen werken.
Indien u de flexkracht heeft opgeroepen voor een vooraf afgesproken aantal uren en binnen de 4 dagen afzegt of werktijden verandert, bent u verplicht om de flexkracht te betalen voor de uren waarop de flexkracht in eerste instantie was opgeroepen.
Contractaanbod
Vanaf 1 januari 2020 mag een flexkracht hooguit een jaar als ‘oproepkracht’ werkzaam zijn. Na dit jaar mag er geen nieuw oproepcontract worden geboden. Wilt u na dit jaar nog verder met deze flexkracht, dan moet diegene een arbeidsovereenkomst geboden krijgen met hetzelfde aantal uren als waarop de flexkracht in het jaar daarvoor heeft gewerkt. Dit mag een tijdelijk contract zijn, maar dan wel met een vast aantal uren per week, maand of jaar.
Flexkrachten die op 1 januari 2020 langer dan een jaar werkzaam zijn als oproepkracht, hebben ook recht op een arbeidsovereenkomst met hetzelfde aantal uren als waarop de flexkracht in het jaar daarvoor heeft gewerkt.
Onder welke cao valt Solide Intermediair?
We zijn aangesloten bij de NBBU, dit betekend dat de NBBU-cao van toepassing is.
Cao downloaden? Bezoek onze Download pagina!
Wat is het recht van arbeidsvermoeden?
Indien een arbeidsovereenkomst ten minste drie maanden heeft geduurd, moet de omvang van deze overeenkomst gelijk zijn aan de gemiddelde omvang van de arbeid in de drie voorafgaande maanden.
Op grond van de huidige wetgeving is payrollen een bijzondere vorm van uitzenden. Bij payrolling werft en selecteert de uitlener de arbeidskracht echter niet. Er is, zoals dat heet, geen "allocatiefunctie" (vraag en aanbod worden niet bij elkaar gebracht).
Kan ik nog gebruik maken van de payroll dienstverlening?
Ja, dit kan, maar dan middels de reguliere ketenregeling welke geld in het arbeidsrecht. Als er namelijk sprake is van payrollen, dan heeft de arbeidskracht recht op dezelfde arbeidsvoorwaarden en rechtspositie als de arbeidskracht die in dienst is bij de inlener. Dat betekent dus ook:
Wanneer is er sprake van een transitievergoeding?
Vanaf 1 januari 2020 heeft elke werknemer direct (vanaf de eerste werkdag) recht op een transitievergoeding zodra:
Hoe wordt de hoogte van de transitievergoeding berekend? Een derde maandsalaris voor elk gewerkt jaar. Zal de arbeidsovereenkomst bijvoorbeeld eindigen halverwege een jaar dan zal voor dit jaar de vergoeding naar rato worden berekend.
Goed om te weten is: De transitievergoeding verplichting opgenomen is in het uurtarief van de uitzendkracht. Dit betekent dat u bent gevrijwaard van eventuele naheffingen omtrent de transitievergoeding.
Ja, u bent als inlener van arbeidskrachten verplicht een aansprakelijkheidsverzekering te hebben voor schade zoals wordt bedoelt in artikel 7 en 17 van de algemene voorwaarden. Voor de algemene voorwaarden verwijzen wij u graag naar onze Download pagina.
Volgens de Arbeidsomstandighedenwet bent u als inlener de verantwoordelijke partij als het gaat om een veilige en gezonde werkplek. Dit is tevens ook opgenomen en bepaald in artikel 17.1 van de algemene voorwaarden. Het advies is dan ook om wanneer er sprake is van een bedrijfsongeval of schade bij de uitzendkracht, dit altijd onmiddellijk te melden bij de verzekeraar van zowel de inlener als uw eigen verzekeraar, ook wanneer er niet direct een aansprakelijkstelling aan de orde is. Wanneer dit niet gebeurt, kan het namelijk zijn dat de verzekeraar geen dekking verleent mocht er later alsnog een aansprakelijkstelling volgen.
Uitzendbureau Almere
Korenbeursstraat 5
1335 XL Almere